Deze week verscheen er een poster op mijn facebookpagina. Van Gandalf. Herinneringen aan een fantastische tijd doemen op. Of eigenlijk herinneringen aan meerdere periodes. Aan mijn eerste kennismaking met de serie boeken In de ban van de ring. In vergane pocketvorm. In een enorme boekenkast van de ouders van een jeugdliefde. Zo’n boekenkast die ik later als ik groot zou zijn ook wilde hebben. En herinneringen aan de boekwinkel waarin ik mijn versie van In de ban van de ring voor het eerst zag. Een prachtige uitgave met bijbelpapier. In mijn boekenkast geen vergane-glorie-boeken.
En dan het grote sparen. Want het boek kostte maar liefst 125 gulden. Ieder dubbeltje dat ik kon missen, ging in de spaarpot. Voor mijn verjaardag vroeg ik geld. Iedere week liep ik even de boekhandel binnen. Om te kijken of mijn boek er nog wel was. In maart was het dan eindelijke zover. Ik had genoeg geld bij elkaar gespaard om het dikke boek te kunnen kopen. Dat het boek zo mooi was, was soms wel wat lastig. Ik nam het niet mee naar het strand, en ging niet in het gras liggen met het boek. Het mocht natuurlijk niet beschadigen. Ondanks deze beperkingen is het me gelukt om het boek te verslinden.
Daarna kwam ik nog een prachtexemplaar tegen. In Londen. Dat mocht en kon niet ontbreken in mijn boekenkast. Ik kocht het van het geld dat ik van mijn opa kreeg. Een pronkstuk in mijn boekenkast dat van tijd tot tijd voor jaloerse blikken zorgt van andere Tolkien-liefhebbers.
Het boek van de Hobbit las ik pas veel later. Ik leende het boek uit de bibliotheek. Eigenlijk omdat ik er nog geen spraakmakend mooie versie van had gevonden die ik met trots in mijn boekenkast kon zetten. Het duurde nog heel lang, voordat ik een versie had gevonden die naar mijn zin was. Eigenlijk net als de films. Het eerste deel van de filmtrilogie van The Lord of the Rings geproduceerd door Peter Jackson is alweer van 11 jaar geleden uitgebracht. De film van The Hobbit komt dit jaar pas in de bioscopen. De verwachtingen waren toen laag. Niemand was nog in staat geweest om een film van In de ban van de ring te maken, die het boek zou kunnen evenaren. Peter Jackson kreeg het voor elkaar. De verwachtingen voor de film The Hobbit zijn hooggespannen. Is deze film net zo goed als de trilogie? Kan het nog beter? Er is in ieder geval één figuur waar ik me erg op verheug: Gollem. En Andy Serkis die Gollem speelt en is. Niet Gandalf, niet Bilbo, maar Gollem is voor mij de hoofdrolspeler in deze fantastische wereld.
Recente reacties