Even googlen op Scribus Mac (ik werk op een Apple Macintosh), downloaden en installeren. Een kind kan de was doen. Ik raad overigens wel aan om bij het zoeken naar Scribus ook even je platform erbij te vermelden. Het programma werkt op Linux/UNIX, Mac OS X, OS/2 Warp 4/eComStation en onder Windows. Het is dus wel handig om de juiste versie te downloaden.
Als ik het programma de eerste keer opstart, kom ik direct een oude bekende tegen: Ghostscript. Hoewel het me bekend voorkomt, moet ik diep in mijn geheugen graven om de betekenis ervan te achterhalen. Toch maar even opzoeken. Aha, het dient om bestanden die gemaakt zijn met de programmeertaal PostScript goed te kunnen weergeven op het beeldscherm. Dat kon vroeger (een jaar of 10 geleden) nog niet of niet met een optimale weergave. Daar werd Ghostscript voor gebruikt. PostScript was de taal die alle grafische machines konden spreken en de taal waarmee de machines met elkaar konden communiceren. Er was een tijd dat je eerst PostScript nodig had om een PDF te kunnen maken. Nu kun je in veel programma’s direct exporteren naar PDF en kunnen de machines ook in PDF met elkaar praten.
Ghostscript doet me denken aan de tijd dat grafisch Nederland nog met QuarkXPress werkte en Adobe net InDesign op de markt bracht. QuarkXPress was gebaseerd op het vertrouwde PostScript en InDesign op het nieuwe PDF. Dat maakte InDesign in theorie beter. In werkelijkheid was de markt daar toen nog helemaal niet klaar voor. Het zou nog jaren duren voordat InDesign QuarkXPress voorbij zou streven.
Optimisme bij het tweede scherm
Het tweede scherm dat Scribus me laat zien, stemt me hoopvol. Het tovert zelfs een glimlach op mijn gezicht. Ik kan instellingen maken in verschillende soorten punten, maar ook in millimeters en voor de leek of beginner ook in centimeters. Dat werkt fijn voor iedereen. Ook fijn is dat je de marges kunt ingeven. En ook hier is gedacht aan de niet-grafische gebruiker. Het is namelijk mogelijk om de printermarges in te stellen. Dat is erg handig voor de A4-printer die de meeste gebruikers in hun (thuis)kantoor hebben staan. Die printers kunnen namelijk niet tot OP of OVER de rand printen. Er kan ook geen A4+-papier in (papier dat net iets groter is dan A4). De meeste printers hebben 1 cm nodig om het te kunnen transporteren door de printer. In gewoon Nederlands betekent dit dat de meeste printers 1 cm boven, onder, links en rechts van het vel niet kan bedrukken. En het is fijn om dit al in je opmaakprogramma te kunnen instellen.
PS. Mocht Scribus echt doen wat het belooft, dan geef ik – in een wat uitgebreidere vorm – een boek uit over Scribus. Dit wordt een boek met theorie aangevuld met oefeningen, vergelijkbaar met een boek dat ik eerder schreef: Dtp en vormgeving. Als je interesse hebt in een Nederlandstalig boek over het dtp-programma Scribus, laat het me dan weten via e-mail: scribus@helenspinsels.nl, via twitter: @dierbareboekjes of gewoon door het te vermelden in het commentaarveld hieronder.


Recente reacties